Både glæde og frygt for udviklingen af Roskilde lufthavn

Hvis politikerne er Hovedstadens Udviklingsråd følger embedsmændenes indstilling fredag 27. oktober er der grønt lys for en udvidelse af Roskilde lufthavn til rute- og charterflyvning af en størrelse som slet ikke kendes i dag.



Naboerne protesterer vildt – som de gør over hele verden, når en sådan udvidelse af en lufthavn er på tale – men miljø- og støjundersøgelser fastslår, at der ikke er noget problem. “Udover den som mertrafik altid medfører, men en Boeing 737 starter og lander på en måde, som gør, at lufthavnens naboer sikkert vil opleve det som mindre støj end de mindre fly et- og to motorers fly,” siger en ekspert til Take Off.



Lavprisselskaberne er klar interesseret. Det siger både Sterling og Ryanair i dag til dagbladet Børsen. “Men, det skal være en økonomisk fordel,” siger kommerciel direktør Stefan Vilner fra Sterling.



Fra Rynair siger Peter Sherrard til avisen. “Vi byder enhver konkurrence til Kastrup velkommen. Også fordi Københavns Lufthavn er en af de dyreste af flyve fra i hele Europa.”



Hertil skal blot bemærkes, at han åbenbart ikke har læst prislisterne for Europas lufthavne. I så fald ville han have vidst, at dette ikke er rigtigt. København ligger i midten af en buket af de største lufthavne i Europa.

Skrevet af