Kalder priskrig for pr-nummer

Det startede da Star Tour meldte, at man vil erobre markedsandele i Jylland via en ”pris- og kvalitetskrig” og ”alle midler bliver taget i brug. Star Tour vil være jydernes foretrukne rejsearrangør, for at overbevise den jyske befolkning har Star Tour nu en kæmpe jysk happening, hvor 5.000 rejser sælges til halv pris.”



Den erklæring fik dog ikke MyTravel til at ryste på hånden. Nogle timer senere kom svaret fra MyTravels marketingsdirektør, Jan Vendelbo:



”Den erklærede priskrig på det jyske chartermarked ligner en PR-ballon med prisfald på et begrænset antal lavsæsonrejser, der i forvejen skal rabatteres.”



”Jyderne skal nok være forsigtige med at glæde sig til ekstremt billige rejser. 5.000 rejser til halv pris er jo forsvindende lidt ud af de ca. 350.000 charterrejser, der sælges med afrejse fra Jylland,” sagde Vendelbo.



MyTravel påpegede, uden at nævne Apollo eller Star Tour, ”at det kun er lykkedes den ene af de to aktører at sælge 20 % af selskabets produktion vest for Storebælt. Det kunne tyde på, at de er for dyre. Jeg er sikker på, at de annoncerede 5.000 billige rejser vil dukke op i f.eks. maj, hvor branchen i forvejen rabatterer mange rejser til under halv pris,” sagde Jan Vendelbo.



”Situationen lige nu i Jylland er, at to af de ”ægte jyske” rejsearrangører, Bravo og Falk Lauritsen, er opkøbt af hhv. islændinge og schweizere, og derfor er det oplagt for os, at kapre jyske markedsandele, siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour – ejet af engelske interesser.



Også Apollo meldte sig onsdag på banen om øget salg af charterrejser i Jylland – også med 5.000 flere sommerpladser fra provinslufthavnene. Også Apollo vil nedsætte priserne 2-500 kr. ud af de tre regionale lufthavne, Billund, Århus og Aalborg, i navnlig maj og juni.



I sommeren forventer Star Tour samlet, at den danske charterbranche samlet får ca. 820.000 gæster.


Skrevet af