Hjælp til kværulanterne

Det er logik for burhøns, at hvis Rigsrevisionens ide om at hæve gebyret for rejsearrangører, der får en kundeklage på halsen i rejseankenævnet skal hæves til 11.500 kroner (hvortil skal lægges udgifter til advokatbistand og almindelige irritation), vil mange rejsebureauer naturligvis vælge at imødekomme kundens krav om kompensation. Det er faktisk uhyre sjældent, at der ydes en erstatning til en klager på det beløb som Rigsrevisionen foreslår som gebyr.



Og fra stemningen på medlemsmødet i Rejsebureauforeningen onsdag, viderebringer vi gerne spørgsmålet: ”Hvad er den dybere mening?”

Det vil ikke gavne andre end kværulanter, som enhver rejsearrangør løber ind i.



De seriøse klagere får deres erstatning, hvis de har været ude for en dårlig behandling – uanset om den nu er forvarende eller uforvarende, at skaderne er sket.

Beløbet har en størrelsesorden, der næppe kan have finanspolitisk betydning.



Men branchens store hartkorn vil betale kværulanterne, fordi de har råd til det. De små vil gøre det, fordi det er det billigste.



Så gebyr i den størrelsesorden vil svække retssikkerheden på området og i realiteten kun være en hjælp til den klager, der undrer sig over, at en familie på ikke har havudsigt, når de har betalt samlet 3.900 kroner for fly, hotel og fuld pension.



Det er forståeligt, hvis Rejsebureauforeningen vil opsige aftalen med politikerne om rejseankenævnet, hvis gebyrpolitikken bliver virkelighed. Det kan føre til, at en velfungerende – nogenlunde i hvert fald – ordning forsvinder. Det ønsker vel kun få.



Rigsrevisionen er underlagt Statsrevisorer og Folketingets præsidium. I den forsamling sidder jo trods alt fornuftige folk.



Nogle må gribe ind. Måske ved at spørge embedsmændene i Rigsrevisionen, hvad meningen er. Eller bare henlægge den løse ide.



(læs historien fra Take Off daily på Takeoff.dk)


Skrevet af