Amerikansk turistboom til Danmark

I årets første seks måneder steg antallet af amerikanske overnatninger i Danmark 18% i forhold til samme periode sidste år. Der var væsentlig fremgang alle måneder, størst i juni med en vækst på 20% alene på hoteller og feriecentre.



Til sammenligning har Sverige og Norge, Danmarks nærmeste konkurrenter på det amerikanske marked, kun marginale stigninger på sølle 0,5 og 8% fra USA.



De amerikanske turister er vigtige – de har et gennemsnitligt døgnforbrug på cirka 2.000 kroner. Der forventes i år 300.000 amerikanske overnatninger i Danmark; det gør amerikanerne til det største oversøiske marked for dansk turisme.



”Fremgangen skyldes bl.a. en målrettet indsats på det amerikanske marked efter 11. september, hvor rejselysten nærmest forsvandt,” siger markedschef på Danmarks Turistråds kontor i New York, Dorthe Hansen (billedet), og forsætter:



”Sammen med en række partnere har vi bl.a. fået flere krydstogtskibe til København. Men også Danmarks markante synlighed på de førende hjemmesider, som amerikanerne anvender i udbredt grad til online-booking, har haft en stor betydning for det gode resultat.”



Også Wonderful Copenhagen glæder sig over den store fremgang. ”Nu kan markedsføringsindsatsen ses i tallene,” siger WoCo’s marketingchef, Søren Damstrup.



Forventningerne til de kommende år er positive. Næste år fejres 200-året for H.C. Ands fødsel, der er fortsat fokus på krydstogtmarkedet og fremgangen for erhvervsturisme.



Hertil kommer, at København vandt retten til at arrangere den vigtige workshop Trailblazers næste sommer med 70-80 betydningsfulde amerikanske købere af incentive rejser. Læs mere om Trailblazers i august-udgaven af Take Off eller brug søgefunktionen på vor hjemmeside.

Skrevet af