24 millioner passager på 10 år med EasyGo

Idéen bag EasyGo er, at man kan rejse gennem Europa og bruge sin sædvanlige brobizz til at betale i alle betalingsanlæg. Indtil videre samarbejder kun af nogle få, men det er planen at udvide.

Nu fylder EasyGo 10 år, men målet om at være udbredt til hele Europa er ikke nået. I dag er Skandinavien og Østrig med, men der arbejdes på at få flere lande med i samarbejdet.

Hvis man har en ØresundBizz, indgår tjenesten EasyGo Basic. Det betyder, at man kan bruge bizz’en til at betale på alle veje, broer og tunneler samt udvalgte færgeruter i Norge, Sverige, Tyskland og Danmark.

EasyGo er den første af sin slags, der går på tværs af grænser i Europa. De første planer for samarbejdet tog form i 2004, under byggeriet af Svinesundbroen mellem Sverige og Norge.  Senere gik norske Statens Vegvesen og svenske Transportstyrelsen med, sammen med danske Sund & Bælt, som står for Storebæltsbroen, samt svensk-danske Øresundsbro Konsortiet, som varetager Øresundsbron. De fire parter startede EasyGo i 2007. ASFINAG i Østrig indgik i samarbejdet i 2009.

24 millioner EasyGo-transaktioner, svarende til 700 millioner Euro, er blevet gennemført i de 10 år: ”EasyGo er et system, som gør det nemmere at rejse. Hver dag nyder kunder godt af at kunne køre gennem betalingsanlæg i Skandinavien uden at skulle standse”, siger Göran Olofsson, Øresundsbro Konsortiet.

”Vi er lige nu i dialog med flere europæiske lande om at udbygge EasyGo-servicen”, siger Mogens Hansen, finansdirektør ved Sund & Bælt Holding og formand for EasyGo’s styregruppe.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.