DFDS vil ride med på krydstogtsbølgen

Af Ejvind Olesen



DER ER ingen tvivl om, hvad koncerndirektør Søren Jespersen og hans nærmeste rådgivere i DFDS har skelet til, da de skulle forme det gamle rederis nye verden på kerneruten mellem København og Oslo, der hvert år har 800.000 passagerer om bord på to skibe. De vil være krydstogtskibe på noget, som nødvendigvis også er en færge mellem to skandinaviske byer med lastbiler og containere samt busser og personbiler på dækket.



Det har foreløbigt kostet ca. 100 mio. kr. i en ombygning, og fra februar skal rammerne fyldes ud. Intentionerne er gode nok, og der er meget i planerne, som bør kunne føre til succes med højere kvalitet og højere omsætning.



Det kunne være i Caribien, hør bare: Der ansættes en cruise direktør, som skal samle al underholdning, informere og selv optræde. Vi kender opskriften.



Der åbnes en vinbar med vinsmagning, en champagne-cigarbar. På 11. dæk kommer natklub “Heaven” på øverste dæk med glastag. Dans under stjernerne.



Pool områder på flagskibet Pearl udvides med nye pools, vandland og sauna.





HELE restaurantsiden får et ordentligt lift. Der kommer et helt nyt spisested Explores Restaurant. Her følger menu, indretning og personalets påklædning forskellige temaer, der skiftes fire gange om året. Vi kender det med amerikanske aftener, pirataften osv. fra krydstogterne.



To temaer er fastsat fra starten nemlig Toscana og H. C. Andersen. – Bare jeg ikke skal spise det samme som H. C. Andersen er det OK for mig.



Den almene restaurant og buffet bevares, men der kommer en udsøgt gourmet restaurant, Marco Polo, med to udsøgte seks retters menuer og fine vine til priser lidt under tilsvarende restauranter i København og Oslo.



Og efterhånden kan vi nøjes med at gå to timer i land i Oslo og vandre op og ned ad Karl Johan, eller tage sporvognen op til Holmenkollen, nyde udsigten og giver 80 kr. for en fadøl. Der forhandles med myndighederne om, at man kan blive om bord hele tiden – ligesom på et krydstogtskib.



“Det har vist sig, at vi er bedre end folk tror,” fastlog Søren Jespersen på pressemødet i denne uge. – Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg tror, men mine forventninger er i hvert fald store.

Skrevet af