Fredagsklummen – At rejse er at shoppe

Af Ejvind Olesen



DER ER flere varianter af H. C. Andersens gode gamle udsagn om “at rejser er at leve.” Selv har jeg brugt den om “at rejse er at lide”, og nu kommer min gode kollega fra Berlingske Tidende, Karen Margrethe Schelin, med en ny variant “at rejse er at shoppe.”



Det sidste, det med at shoppe har hun god forstand på, som en både glimrende modeskribent og forbrugerjournalist.

Forrige søndag tog hun så Københavns Lufthavn under behandling. Hør bare:



“Måske lider jeg bare af den vrangforestilling, at en lufthavn først og fremmest skal være behagelig at opholde sig i, nem at finde rundt i. Samt at betjeningen skal være venlig og effektiv. Det er også en fordel, hvis flyene går og kommer til tiden.

At shoppe har jeg hidtil betragtet som en biting, men nu forstår jeg, at shopping er blevet hovedsagen. At Københavns Lufthavn har forandret sig fra at være en af verdens smukkeste og mest behagelige lufthavne til et shopping helvede, hvor man dårligt kan skovle sig frem for boder og butikker.”



ALTSÅ INGEN TVIVL i hendes sind. Og kendsgerningen er jo, at butiksarealet breder sig, og at selve handlen udgør en større og større del af lufthavnens indtægter. Det er der mange meninger om. Hvis ikke butikkerne havde været der, havde lufthavnsafgifterne været betydeligt dyrere til skade for passagerer!

Eller denne: Hvis vi skal komme tidligere og tidligere i en lufthavn, er det vel kun godt, at der er noget at få tiden til at gå med!



Det er helt oplagt, at Københavns Lufthavn hører til i toppen af europæiske lufthavne. Det er også helt oplagt, at de forretningsdrivende presses til sidste dråbe fra udlejeren.



På en måde er det jo et monopol. Det er også lige så klart, at den fhv. Magasin-direktør Henrik Busch (i dag kommerciel direktør i Københavns Lufthavn) er en dygtig fagmand, hos hvem forretningslivet i Københavns Lufthavn trives endnu bedre. Og han er i gang med masser af udbygning af butiksarealet.



I DENNE UGE hyldede det amerikanske magasin Forbes så Singapore, som den mest shoppingvenlige lufthavn i verden, så det vil det ikke være klogt at lukke Karen Margrethe derud, selv om hun er omgivet af mærkevarer.

København var ikke blandt de første fem ved denne lejlighed. Det var til gengæld Heathrow i London, som er noget af den mest forvirrende og stressende lufthavn i denne verden.

Det var nu også mest, fordi engelske stormagasiner rykker ud i den ny Terminal 5 fra næste forår. Altså hyldest på forventet efterbevilling.



HVIS VI skulle ønske os noget i dag i Københavns Lufthavn udover de forbedringer, der er er på vej til en central sikkerhedsafdeling, skulle det være bedre plads ved check in køerne.



Den med at komme op fra toget for at opdage, at køen næsten går ned ad trapperne til perronen, er en særdeles ubehagelig start på rejsen. Det samme er de lange snoede køer i Terminal 2.

Jeg ved godt, at flyselskaberne bære en del af ansvaret, men pladsforholdene er lufthavnens ansvar. Monologen om “at hoppe ud af charterkøen” har i hvert fald mistet sin betydning. For det første kan man ikke hoppe ud. For det andet er køen til rutefly nok værre.



Hvad mener du. Har shoppingmulighederne i Københavns Lufthavn taget overhånd ?



Stem i quick poll

Skrevet af