Bagagen forsinket, og regning for erstatning forsinket

Af Poul Hedemann (foto)

En passager ankommer til Newark Lufthavn i New York med Air France. Han finder ud af, at hans bagage ikke er med flyet og henvender sig straks til Bagage Service i ankomstområdet. Her får han at vide, at bagagen vil blive leveret næste dag.



Beskeden er, at han kan gå ud i byen og købe toiletsager og nødvendig skiftetøj for 100 dollars pr. person. Regningen kan han sende til Air France danske kontor. Derefter køber kunden for 890 kr. for to personer og sender 12 dage efter hjemkomsten regningen til flyselskabet i København. Han får imidlertid afslag på refusion med den begrundelse, at regningen er sendt ind for sent.



Af “Conditions of contract” pkt. 7 – trykt i billetomslaget – fremgår det, at regningen skal sendes inden 21 dage efter, at bagagen er leveret. I denne sag er vi 21 dages fristen overskredet med 15 dage. Kunden kommer først hjem 24 dage efter at bagagen er leveret i New York.



Skal der ydes refusion, eller er det passagerenes egen skyld ? Stem i quick poll og læs resultatet i den nye udgave af Take Off på torsdag, eller her på siden næste fredag.

Skrevet af