Markedskræfterne er kommet for at blive i moderne luftfart

Karsten Madsen har netop offentliggjort sine synspunkter på det af transportministeren fremsatte forslag, men jeg er ikke enig med den gode redaktør.



Karsten Madsen ønsker ikke at lufthavnene skal konkurrere på de offentlige kasser og fremdrager de offentligt ejede lufthavne Billund og Esbjerg som to modsætninger.



Fakta er at både Billund og Esbjerg får offentlig støtte. Esbjerg får driftstilskud og Billund udhuler sin egenkapital og dermed forringer ejerkredsens aktieværdier. I 2006 med ikke mindre end et underskud på ca. 25 mio. kr.



Kan man ikke kalde det offentlig støtte ??.



Hvorfor skal de øvrige regionale lufthavne se til at Vejle kommune bidrager med så store ”tilskud”. Til Billu8nd Lufthavn. Denne lufthavn kunne hæve sine afgifter for at få dækning for de investeringer der er foretaget i lufthavnen, i stedet for løbende at forringe de offentlige kassers aktieværdier.



Billund Lufthavn har også indgået aftale med Ryanair, men i modsætning til de aftaler som Esbjerg og Aarhus Lufthavne har indgået, er Billunds aftaler ikke offentliggjorte. Folk med kendskab til branchen ved, at Ryanair ikke betaler de normale takster for at benytte lufthavne, og det skulle forbavse, om ikke også Billund Lufthavn er blevet presset ganske voldsomt for at kunne indgå et samarbejde med Ryan Air, helt i lighed med hvad der sker overalt i Europa, hvor Ryan Air opererer.



I modsætning til hvad Karsten Madsen mener, er det min opfattelse at de regionale lufthavne skal have frihed til at indgå kommercielle aftaler med flyselskaberne om etablering af nye ruter. Det kan medføre, at der for nogle ruter kan opkræves en lidt højere betaling end for andre tyndere besatte ruter. Alle skal naturligvis have samme betingelser for de samme ruter.



De regionale lufthavne skal have ret til at indgå aftaler med flyselskaberne om handling og priserne for de udførte services. Som det er nu, vil de store kunder få en lavere enhedspris end de kunder som kun sporadisk kommer på en lufthavn, kommercielt helt naturligt, men ikke i Transportministerens optik.



Alle kan være overbeviste om at intet flyselskab vil betale én krone mere end højst nødvendigt. Ønsker lufthavnene en betaling der ikke er konkurrencedygtig, forsvinder flyselskabet for at etablere sig på en anden lufthavn.



Ændringen af luftfartsloven lægger op til en stram og administrativ tung regulering af de regionale lufthavnes prisfastsættelse, et helt unødvendigt indgreb. Lufthavnenes prisfastsættelse styres af konkurrencen og drives af ønsket om udvikling af lufthavnene og landets erhvervsudvikling, så derfor skal lovforslaget ikke vedtages.



William Bluhme

Aalborg Lufthavn

Skrevet af