Garantifonden kan ikke forhindre krak i rejsebranchen

Med et tab for Rejsegarantifonden på nu anslåede ca. 20 mio. kr. kom den første kritik fra rejsebranchen over, at krakket i Øster Lindet blev så omfattende. Men fondens bestyrelsesformand afviser kritikken.



Krakket i Øster Lindet Rejser skyldtes, at Rejsegarantifonden krævede en ny forhøjelse af bureauets garanti. Det sagde bureauets nu afgåede adm. direktør, Kirsten Wichmann, i pressemeddelelse tirsdag.



Men hvorfor kom krakket lige nu i Øster Lindet – hvorfor ikke en måned tidligere eller en måned senere?



Bent Mebus, bestyrelsesformand i Rejsegarantifonden, siger til Take Off:

”Vi havde længe drøftet med Øster Lindet Rejser, hvad vi skulle gøre. Men nu følte vi, at vi var kommet til det sted, hvor der skulle trækkes en streg i sandet.

Skulle vi have ventet til efter sommerferien og dermed gjort krakket billigere for fonden? Jamen, der er jo en risiko hele tiden. Øster Lindets forretning var spredt ud over året. Nu afvikles sommerprogrammet, bagefter kom vinterprogrammet, der imellem er storbyferier.”



”Øster Lindet havde hele tiden store forudbetalinger til kommende rejser, fordi det var en stor forretning. Derfor er deres konkurs også et af de største brag. Men Rejsegarantifonden kan lige så lidt som Finanstilsynet forhindre konkurser i rejsebranchen,” siger Bent Mebus.



HB

Skrevet af