Fredagskommentaren – Er København noget for sig?

Denne weekend byder på landets største rejsemesse i Bella Centret. Sandsynligvis en gigant succes. Danskernes rejselyst og økonomiske formåen er større end nogensinde. Derfor vil årets rejsemesse blive en publikumsmagnet.



Forud er kommet en undersøgelse baseret på mange tusinder svar verden over, og som gør København til det 20nde bedste ”brand” i verden. Langt foran Stockholm, Helsinki og Oslo, men også tilsvarende langt efter Amsterdam, Paris og London for blot at nævne nogle af dem, der ligger foran på ranglisten.



Regeringen har afsat flere hundrede mio. kroner til at markedsføre Danmark.



Ikke et ondt ord om det.



Enhver national indsats for at bringe Danmark på verdenskortet bør hilses velkommen.



Desværre må det undre, at den strategi ikke rummer fokus på København, som byen fortjener.



Der er altid grund til at frygte, at det skyldes internt danske regionale hensyn.



Gennem et langt liv har jeg lagt sjæl i kampen for at sikre en ligeværdig udvikling i øst og vest – af vort kongerige, forstås.



Det er ganske overordentligt vigtigt, at vi hele tiden er kritisk over tilløb til københavneri.



Og alle statistikker bekræfter, at det er nødvendigt at være opmærksom på, at VestDanmark har brug for positiv særbehandling for at holde trit med hovedstadsområdet.



Men ikke at bruge resurser på specielt at markedsføre København er ud fra en national betragtning helt hul i hovedet.



København er ikke konkurrent til Ålborg eller Åbenrå.



Københavns konkurrenter er de andre store byer på det europæiske kontinent. Hvor skal næste verdenskongres holdes? Hvilken by skal bruges til den romantiske weekend i forbindelse med bryllupsdagem? Hvem kan levere den store kunstneriske oplevelse? Hvor er det sjovest at handle? Eller gå til fodbold? Eller nyde et godt måltid? Eller interessere sig for arkitektur?



Hvor er oplevelserne og faciliteterne bedst?



København kan sagtens måle sig med alle de andre metropoler.



Investeringer har gjort den danske hovedstad til en oplevelse og konkurrencedygtig på enhver front.



Burde de bevilgende politikere ikke have det for øje, når strategien lægges.



For skal Danmark markedsføres i den store, vide verden, er det bedste udgangspunkt dronningens by. København er i forvejen kendt af mange. Den er et brand.



Det burde udnyttes.



Men forventningerne til dybere interesse blandt danske politikere for turisterhvervet er berettiget begrænset.



Det burde dog være helt naturligt at tilføje strategien for den interntationale markedsføring det naturlige element, at København ”er en messe værd”.



Og flere turister til den danske hovedstad kommer hele landet til gode.



Det ved de også på Slotsholmen.



Derfor er det trist at notere sig, at der endnu engang handles forkert i turiststrategien. Er det uvidenhed eller dårlig vilje.



Tænk at fortælle udlændinge, at de skal lægge ferier og aktiviteter i Danmark uden specielt at præcisere hovedstadens kvaliteter.



Det forekommer mildt sagt uigennemtænkt.


Skrevet af