”Vi blev også selv overrasket over, hvor dyrt det er. Men vi gør det alligevel, fordi familien får en god dag sammen med en masse oplevelser”.
Sådan siger Johanne Dal fra Faaborg, der har sin mand, Morten, og sønnen Elias med i Legoland.
Dermed koster dagens udflugt blandt klodser og rutsjebaner familien over 1.000 kroner, når transport og mad også regnes med. Men sådan har det ikke altid været. I Jesperhus Blomsterpark kostede billetten i 2003 for en voksen 125 kroner. I dag er prisen 195 kroner. En prisstigning på 56%.
”Så følger der også et sæsonkort med, og vi har udvidet åbningstiden, så man også kan bruge de indendørs forlystelser om vinteren”, siger Lisbeth Thrysøe fra blomsterparken.
I Djurs Sommerland påpeger direktøren, at det er nødvendigt at investere i nye forlystelser for at trække kunder til. Siden 2003 har parken brugt 65 millioner kroner på blandt andet en 2.000 kvadratmeter stor westernby og en 12 meter høj vandrutsjebane.
”Vores gæster vil have fornyelser, ellers kommer de ikke tilbage. Derfor er vi nødt til at følge med tiden og gøre mere end at friske parken op med ny maling”, forklarer administrerende direktør Henrik B. Nielsen.
I Legoland spørger man hvert år 1.800 gæster om deres oplevelser i parken. Hvis de synes, at billetprisen er for høj i forhold til, hvad de får ud af besøget, bliver den sat ned. Men det er ikke sket endnu.
”Så længe vi har tilfredse kunder, har vi ingen intentioner om at gøre det billigere at komme ind. Alene i år har vi investeret 25 millioner kroner i nye attraktioner. Blandt andet et nyt akvarium. De penge skal vi have ind igen”, fortæller Legolands direktør Henrik Hörmann.