Dansk flydirektør skælder ud på politikerne

Direktøren for Skandinaviens største charterflyselskab, MyTravel Airways, Tom Clausen, er utilfreds med, at det ikke er lykkedes at få en ”Single European Sky”– som i USA.

Dermed kunne flyene over Europa flyve mere direkte – frem for at zigzagge i korridorerne, det giver længere flyvetid og dermed mere forbrug af brændstof.



I USA styres og koordineres al flytrafik fra én Air Traffic Control-organisation – der er 47 ATC-organisationer i Europa.

USA har 21 kontrolcentre til lufttrafikken, Europa 58.

USA har ét operationelt system til dette formål – Europa har 22, oplyser MyTravel Airways.

USA’s luftrum er på 9,8 mio. km2, det europæiske 10,5 mio. km2.

”Men det retfærdiggør ikke forskellen. De mange kontrolinstanser gør, at flyene ikke får lov til at flyve direkte fra A til B. De bliver i stedet sendt ud på en forlænget zig-zag rute ned gennem Europa,” siger Tom Clausen.



”Oven i de 47 europæiske ATC organisationer ligger et ekstra kontrollerende fedtlag, Euro Control, der koordinerer de mange ATC organisationer. Tusindvis er ansat i kontrolfunktionerne, og det smitter af på prisen for at operere et fly på en given rute. Den er næsten dobbelt så høj som i USA,” siger Tom Clausen, der også påpeger, at det europæiske system er yderst sårbart i forbindelse med strejker i de enkelte lande.



”Over en nat kunne Europas politikere reducere CO2-forureningen fra fly op til 13 %, men i den sag ser EU-politikerne ud til at have spillet fallit. De snakker og snakker – og skal samtidig varetage så mange nationale særinteresser, at miljøet bliver den store taber,” siger Tom Clausen og fortsætter:



”Politikerne har nøglen til at reducere forureningen over det europæiske luftrum, men nøglen bliver ikke brugt pga. bureaukrati og splid. Målet med det europæiske samarbejde var en harmonisering mellem landene, men når det gælder driften af luftrummet, er udviklingen gået i stå.”


Skrevet af