Kommentaren

Det ubehagelige ved de såkaldte ”forbruger-programmer” i TV er, at den anklagede part – næsten altid en højprofileret virksomhed – er frataget enhver form for retssikkerhed, hvor den fulde anklage sjældent er kendt og ”bevismaterialet” endnu mindre. Mens studieværten er veluddannet og skærmtrænet har offeret ofte slet ikke den fornødne rutine til at hamle op med den regoristiske udspørger, hvis dom er fældet på forhånd.



Og selv om man har rent mel i posen, kan den mindste usikre flakken med øjnene skabe troværdighed, der kan millioner i omsætning for den virksomhed, man repræsenterer.



Nu var Sterlings og salgschef Stefan Vilners tur. Han slap skånsomt fra opgaven.



Det ville dog være klogt, hvis Sterling generelt ændrede praksis og orienterede kunder, som afbestiller deres rejse, om, at de naturligvis kan få skatter og afgifter retur. Det bør ikke være noget kunderne skal bede aktivt om. Mange har ikke kendskab til afgiftsstrukturen ved køb af flybilletter.



Det er ikke Sterlings penge, men statens – og de bør selvfølgelig pr. automatik føres tilbage til kunden.



For det andet skal Sterling helt generelt arbejde med sit image.



De skal have en langt mere behændig og offensiv pressestrategi og undgå situationer, der har præg af brandslukning i stedet for overblik.



Blandt andet skabe en kultur og forretningsgang så fejl pr. reflex bliver rettet – og det med det samme.



Den kultur skal også forplantes til andre firmaer, der handler på Sterlings vegne. For det er flyselskabet al kritik falder tilbage på.



Sterling er Danmarks næststørste flyselskab. Og derfor betyder dets image ganske meget for, hvordan offentligheden ser på hele rejsebranchen.



Ganske som brådne kar blandt ejendomsmæglere eller advokater også kaster en skygge over en hel stand.



Sterling har faktisk en mere redelig politik, end andre lavprisselskaber. Det er ingen undskyldning for ikke at rette fejlene og tænker over generel imagepleje. Men det fortæller selvfølgelig lidt om den virksomhed med en benhård konkurrence, som aktørerne i flybranchen lever i.


Skrevet af