Nedskæringer hos Finnair koster arbejdspladser i Danmark

Finnairs nok kendteste ansigt i Danmark, senior client manager, Henrik Møller, forlod i denne uge flyselskabet, hvor han har været over en halv snes år.



”Finnair er i gang med en stor sparerunde. Den indebærer at en række supportfunktioner forsvinder, det har desværre betydet, at Finnair i Danmark som led i vores del af sparerunden måtte sige farvel til Henrik Møller samt en ticketing agent,” siger Sari Fairchild, salgsdirektør for Finnair i Danmark, til Take Off.

Hun overtager indtil videre Henrik Møllers kontakter til rejsebranchen og storkunder.



”Generelt blev 2005 et godt år for Finnair-gruppen, men første kvartal gav kun et rimeligt resultat. Spareplanen rammer hele Finnairs netværk, hvor der skal være flere flyvende pga. flere fly, og færre ansatte på jorden,” siger Sari Fairchild.



Finnair har tidligere udliciteret sit billetsalg, herunder i Københavns Lufthavn, hvor denne del af virksomheden nu passes af selskabets handlingselskab, Novia.



”Det ironiske er, at vi har flere passagerer end nogensinde, men færre penge pga. stigende udgifter til flybrændstof og øget konkurrence,” siger Finnairs salgsdirektør.



Mens Finnair skærer ned i antal ansatte på landjorden, forventer koncernchef Jukka Hienonen, at Oneworld-medlemmet de kommende år vil skabe tusindvis af nye arbejdspladser i luften pga. nye fly og nye ruter.



I alt forventer Finnair Group at fjerne 670 jobs i år og næste år, oplyser selskabet. Ikke mindst vil nedskæringerne ramme Finnairs tekniske division.

Omvendt forventer Finnair i år at ansætte 350 nye i cockpit og kabinen – de kommende år forventes dette behov at nå 200.



Det øgede antal flyvende ansatte skyldes væksten på Finnairs ruter til Asien – disse forventes at stige ti procent i år. 30% af Finnairs indtægter på passagersiden kommer i dag fra ruterne til Asien.



“Finnairs udgift til flybrændstof voksede sidste år med 100 millioner euro – i år forudser vi, at den stiger med yderligere 120 millioner euro. Og som konkurrencesituation er, kan vi ikke overføre alle disse ekstraudgifter til billetprisen,” siger Heinonen.



I morgen, lørdag, åbner Finnair sin tredje destination i Japan, Nagoya, som bliver Finnairs niende på Asien. Nagoya er bl.a. kendt for at huse Toyotas hovedkvarter.



I øvrigt er to af Finnairs MD-11 fly, som bl.a. skal bruges på ruten til Nagoya, dekoreret med Mumi-troldene, som er meget populære i Japan.



HB

Skrevet af