TURISME: De mange ekstra arbejdspladser kan skabes inden år 2020. Men det kræver, at turisterhvervet får bedre betingelser, at markedsføringen af Danmark styrkes og turismeproduktet udvikles, siger Turismens Vækstråd i ny rapport.
Vækstpotentiale i dansk turisme er grund til at sætte ambitionerne højt, vurderer Turismens Vækstråd i ny rapport, udarbejdet med konsulentfirmaet Copenhagen Economics.
Turismens Vækstråds mål er, at dansk turisme i 2020 skal bidrage til det danske bruttonationalprodukt med 50 milliarder kr. – 25 pct. mere end i dag. Lykkes det, vil turismen om syv år beskæftige 150.000, 30.000 flere end i 2011.
Turismens Vækstråd består af 40 topledere fra turisterhvervet og virksomheder, tæt forbundet med erhvervet.
I rapporten ”Turismen som væksterhverv i Danmark” udpeger vækstrådet tre ekstraordinære ”slag”, som er nødvendige at vinde for at nå målet.
De er: Bedre rammebetingelser til turisterhvervet, en styrkelse af markedsføringen af Danmark og udvikling af turismeproduktet, skriver Turismens Vækstråd.
Hele rapporten kan ses på Horestas hjemmeside.