Bravo Tours opruster

Det seks år gamle Bravo Tours ekspanderer nu så meget, at det rykker til større lokaler i hjembyen Herning. Bravo Tours har netop fået en halv snes nye medarbejdere til sin danske organisation, som samtidig er blevet ændret og tilpasset. ”Vi må konstatere, at vi bliver stadig større. Det er ikke noget mål, men når det sker må vores organisation følge med – for vi vokser også pga. vores serviceniveau – og det skal vi beholde,” siger adm. direktør, Peder Hornshøj (billedet), stifter og en af de tre ejere af Bravo Tours.



”For at få succes skal man kende sine begrænsninger,” siger Peder Hornshøj om Bravo Tours, som blev oprettet ud fra filosofien om, at nogle charterbureauer skal være på danske hænder, og at danskerne savnede den gamle servicepakke med en dansk guide tæt på gæsten. ”Det er gamle dyder, som de udenlandske selskaber ikke mere tilbyder i samme grad,” sagde Peder Hornshøj som gæst i Take Off-Stolen sidste efterår.



Bravo Tours er usædvanligt på flere områder: det står næste år foran en ekspansion på over 25%, eller ca. 15.000 rejser, det åbnede sidste efterår i København og har et solidt overskud, i sidste regnskabsår blev det til små 6 millioner kroner – i år forventes en omsætning på 200 millioner. Det er nærmest sensationelt i en rejsebranche, hvor blot et par procent i overskud næsten giver en indstilling til Nobelprisen i økonomi.



Udvidelsen giver nye afdelinger, bl.a. en service- og produktafdeling samt en ny marketingafdeling. Med de ni nye er der 30 fuldtidsansatte i Herning plus fire i København.



”I år har vi 55.000 gæster, næste år kommer vi over 70.000. Vi er stadig forsigtige, men har gjort et scoop med Azorerne. Næste år sender vi 14-15.000 til Azorerne, som vi gør til en helårsdestination med to ugentlige fly, vore største destinationer er fortsat Bulgarien og Tyrkiet,” siger Peder Hornshøj. Af de 70.000 gæster næste år rejser 20.000 fra København.



Med 70.000 gæster næste år er Bravo blandt landets 5-6 største charterbureauer. Navnlig stiger salget via nettet. Det er blot et par måneder siden, at det for alvor blev muligt at booke via hjemmesiden, men allerede nu ligger andelen af salget via nettet på 12%.



”95% af vore gæster flyver med Maersk Air – og der er mad med i prisen,” siger Peder Hornshøj der som ny destination næste år åbner på Tunesien.



Ekspansionen hos Bravo sker samtidig med, at Star Tour, som omtalt tidligere på ugen i Take Off, i disse dage lukker sin afdeling i Herning; tre ansatte fortsætter hos Bravo, bl.a. Star Tours afdelingschef i Herning, Carsten Terp Hansen. Han bliver ny salgschef og afløser Carsten Andersen, der er ny produkt- og servicechef i Bravo.



Bravo Tours flytter i denne måned fra 300 kvadratmeter på Østergade i Herning til 750 kvadratmeter på Dalgas Plads.

Skrevet af