Intet nyt under Solen fra Forbrugerombudsmanden

Flyområdet er en gebyrjungle, fastslog Forbrugerombudsmanden i går. Det er i hvert fald ingen nyhed for folk i rejsebranchen. Næppe heller for forbrugerne, som har levet med det system, vi har nu, siden Ryanair dukkede op.



Lige præcis det selskab har fået bøder for at reklamere med skrabede priser og derefter indkræve stribevis af særlige tillæg, hvoraf nogle er faste statsafgifter, som alle skal have ind i billetprisen. Ryanair har bl. a. fået bøder i Sverige for ikke at overholde loven om markedsføringen.



Det er helt forståeligt, at hvis èt selskab får lov at fortsætte, fristes andre til at følge med i en benhård konkurrence, hvor passagererne vender hver en krone for at finde billigste tilbud. Men det kan man naturligvis ikke bruges som undskyldning ,og overtrædelse kan straffes med bøder.



I går var Maersk Air også med i buketten af syndere, indtil selskabet fik forklaret Hagen Jørgensen og hans stab, at man ikke med den prisstruktur Maersk Air kører blot kan gange med to ved en returbillet. Prisen er enkelt og afhængig af flytider og udbud.



Mest tvivl kan forbrugerne have om det gebyr, som bureauerne lægger på, og som flere flyselskaber i loyalitet med agenterne også opkræver. Noget som indgik i aftalerne, da provisionen faldt bort.



Hagen Jørgensen fastslår endnu engang: “Gebyrer, der dækker udgifter, som skal betales under alle omstændigheder, må være indeholdt i den pris, som flybilletten koster. Priserne bliver ikke mere gennemskuelige for forbrugerne, fordi gebyrerne oplyses separat – snarere tværtimod.”

Ejv.

Skrevet af