Skirejsebureauer fusionerer

Den danske skirejsebranche har i de seneste år oplevet flere mindre opkøb, og flere direktører i branchen spår nu en udvikling med flere fusioner og opkøb i de kommende år. Det skyldes ikke mindst, at skirejsebranchen i modsætning til det øvrige danske rejsemarked stadig er præget af en lang række mindre aktører.

Udviklingen blev for nylig skudt i gang, da Skitravels fusionerede med Skixtreme under navnet Skitravels, der nu dækker over de tre bureauer Ski1, Dan Ski og Skixtreme.
Ifølge direktør Anders Vang fra Skixtreme er fusioner og opkøb vejen frem. ”Som situationen er i dag, vil langt de fleste danske bureauer være uhyre sårbare, såfremt et af de store udenlandske skirejsebureauer, f.eks. engelske Crystal eller Thomson, beslutter sig for at gå ind på det danske marked. De vil nemlig have råd til at dumpe priserne og køre med underskud i flere sæsoner for at kapre kunder, og det vil de færreste danske bureauer kunne stå imod. Derfor er vi nødt til at blive færre og større,” siger Anders Vang.

”Det internationale marked vokser, og derfor bliver kampen for at få plads på de gode hoteller og destinationer hårdere i fremtiden. I den kamp risikerer de mindre bureauer med færre rejsende at blive sorteper, og derfor er vi nødt til at have et vist økonomisk volumen for at kunne fastholde vores nuværende serviceniveau,” siger Skixtreme-direktøren.

Direktør Bjarke Hansen fra Højmark Rejser peger på yderligere en årsag til, at skirejsebureauerne i forhold til tidligere er nødt til at have en vis økonomisk styrke. ”Før i tiden foregik langt de fleste skirejser med bus, hvorimod det i dag primært handler om fly og tog. Og det koster alt andet lige væsentligt mere at få ind og reservere fly- og togpladser til en hel sæson end at booke en række busser i løbet af vinteren,” siger Bjarke Hansen.

(Børsen, d. 24. september, 2007) 

Skrevet af