Biludlejere afviser påstand om nedgang

”Sludder,” siger Avis Danmarks salgs- og marketingsdirektør, John Christensen (billedet) som kommentar til en pressemeddelelse fra biludlejningsformidleren Holiday Autos. Holiday Autos’ adm. direktør, Petur J. Petursson, noterede i en pressemeddelelse torsdag, at ”biludlejningsbranchen har det svært. De store selskaber Hertz, Avis og Europcar melder om faldende salg. Dette er dog ikke tilfældet for Holiday Autos…”



Holiday Autos, der primært formidler biler til ferierejsende gennem bl.a. Sterling, siger, at dets salg i foråret og sommeren er steget 29% i forhold til samme periode sidste år.



Hverken Avis, Hertz eller Europcar bestrider at det sikkert går Holiday Autos godt, men er uenige i Holidays påstand om, at det går dem dårligt.



Salgs- og marketingsdirektør John Christensen fra Avis Biludlejning i Danmark sagde i går til Take Off Weekly:

”Holiday Autos’ succes er sikkert god nok, men det er ikke på vores bekostning. Holiday Autos har ikke egne biler. Jeg kender ikke Holidays tal, men kan konstatere, at leisuresalget også stiger hos Avis, f.eks. pga. billige flypriser, eurobonus-point der skal bruges osv. Vi har haft en massiv stigning på feriedestinationer som Italien, Frankrig, Spanien og USA – som eksempel steg vor udlejning til Frankrig mellem januar og juli 32%, mens fremgangen på danske billejere gennem Avis i Italien var 34% i samme periode.”



”Vort salg til de direkte, individuelle kunder er steget 14% i år, så det er noget sludder at sige, at vi har nedgang. Et andet vækstområde hos os er via internettet som er vokset 70% i år sammenlignet med i fjor,” siger John Christensen.



Hertz’ Leisure Sales Manager i Skandinavien, Yvonne Schiedel Halphen, melder også hus forbi. Hun siger til Take Off: ”Vort leisuresalg er steget markant, f.eks. er mit USA-salg vokset over 50% sammenlignet med i fjor, så Hertz tager markedsandele og har ingen nedgang, heller ikke i Europa.”



Adm. direktør Poul Tvede fra Europcar: ”Jeg kan ikke genkende det, Holiday Autos siger, jeg ved ikke, hvor de har de tal fra. År til dato har vi sendt 18% flere bilbookinger til andre europæiske E-lande og modtaget 19% flere fra vore kontorer i udlandet til Danmark end i de første otte måneder af i fjor. Holiday Autos vækst i Danmark er ikke kommet på bekostning af Europcar, for de tal kender vi som leverandør til Holiday.”



”Generelt tror jeg alle har fremgang i volumen, både på leisure og corporate. Vores tal tyder i hvert fald ikke på nedgang,” siger Poul Tvede. Han tilføjer, at Europcar er Europas største biludlejer målt på bilflåde. Alene i Danmark omsætter Europcar for 275 mio. kroner om året og har 4.000 biler, heraf knap 900 varevogne og lastbiler. Blandt Europcars store virksomhedskunder er Danfoss, Danmarks Radio og Dansk Supermarked. Europcar står også bag det internetbaserede biludlejningsselskab Drive on net.

Skrevet af