Danskerne vil på krydstogt – og kør-selv

Den danske efterspørgsel på krydstogter er eksploderet. ”Krydstogtbranchen vil samlet se en fremgang på 30 – 40 % i år, og sælge ca. 60.000 krydstogter til danskerne,” vurderer Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

Bureauet har succes med krydstogter i primært i Middelhavet, Rødehavet og Det græske Øhav. På ét år er efterspørgslen steget over 100 %.



Den kraftige stigning i salg af krydstogter hænger sammen med, at danskerne har luft i privatøkonomien. Der købes mere komfort, bedre indkvartering og luksus.



”At blive fragtet fra et land til et andet med fuld forplejning og god service er noget danskerne sætter pris på, krydstogtbranchen vil se et opsving de næste tre – fire år på 200 %,” mener Stig Elling.



UD OG KØRE MED FDM

”Danskerne har travlt i hverdagen, men på kør-selv er man sammen,” siger FDM travels indkøbschef, og formand for Danmarks Rejsebureauforening, Jesper Ewald.



FDM travel sælger mange rejser i Europa, men Fly’n’Drive har succes i USA med, hvor der står en bil klar i lufthavnen.



Det er også baggrunden for, at FDM travel sidste år udvidede til Australien og New Zealand.

Skrevet af