Ryanair bryder loven



Ryanair har overtrådt EU-lovgivningen ved ikke inden for syv dage at tilbagebetale penge til de kunder, som har fået deres flyafgang aflyst. Det siger Peter Fogh Knudsen, lederen af Forbruger Europa. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.



Den 9. september fik kunderne hos Ryanair at vide, at deres fly fra Billund til Edinburgh var blevet aflyst, da premieren på ruten var blevet udskudt seks uger. Årsagen til forsinkelsen var, at leveringen af det nye fly, der skulle betjene afgangen, var forsinket.



Ryanairs informationschef, Daniel de Carvalho, beklager, at det har taget så lang tid at tilbagebetale pengene til de danske kunder, og han forsikrer, at alle pengene er overført til de implicerede kunder.



»Normalt klarer vi tilbagebetalinger inden for syv dage. Det er ikke noget problem, når vi f.eks. har at gøre med en enkelt afgang. Men i dette tilfælde drejer det sig om en lang række afgange, som er blevet aflyst på grund af en strejke hos flyfabrikken Boeing, og vi har ikke haft kapacitet til at ekspedere sagerne hurtigere,« siger David de Carvalho.



Nogle passagerer har fået fratrukket penge fra deres tilbagebetaling. For eksempel har en kvinde fra Århus fået fratrukket lidt over 200 kr., som er betalingen for to rejseforsikringer.



Peter Fogh Knudsen mener, at Ryanair også her er på gale veje.

”Når kunden har købt et samlet produkt med flybillet og rejseforsikring, bør hun selvfølgelig have hele beløbet tilbage.”



David de Carvalho afviser, at der kan blive tale om at refundere kundernes indbetalinger for rejseforsikringerne.



”Disse rejseforsikringer tilbagebetales ikke. Det står i købsbetingelserne. I øvrigt er det ikke Ryanair, der har solgt forsikringerne,” siger informationschefen.

Skrevet af