Skandinavisk luftkrig kræver flere ofre

Det er ikke en god forretning at drive lavprisselskaber i skandinavisk luftfart, og det vil koste blod, forudser easyJets John Kohlsaat, der er regional general manager med ansvar for Tyskland, Baltikum, Centraløsteuropa og Danmark.
Han mener, at der vil blive tyndet yderligere ud i rækkerne af lavprisselskaber i Skandinavien, fordi der er for mange i forhold til markedsgrundlaget. Det er nu, selskaberne burde skrabe penge ind. Konjunkturerne er de helt rigtige, men alligevel står det skidt til.
Det er også derfor, at easyJet ikke har mere end to danske ruter – de eneste i Skandinavien. Flyselskabet flyver fra København til Stansted i London samt Schönefeld i Berlin. Her konkurrerer selskabet blandt andre med AirBerlin og Sterling, som John Kohlsaat ser som de to primære konkurrenter.
Han oplyser, at cirka 85 pct. af easyJets pladser bliver besat. Til sammenligning besatte Sterling 81,2 pct. af sæderne i marts.
Konkurrencen i Skandinavien har også for nylig kostet flere ofre. Det svenske FlyMe gik konkurs tidligere på året, mens Finnair forleden solgte lavprisselskabet FlyNordic til Norwegian Air Shuttle.
I øjeblikket har easyJet ingen konkrete planer om at oprette flere ruter fra København. John Kohlsaat mener, at priserne i lufthavnen er for høje. Skulle priserne falde, åbner han dog op for mulige ruter til Madrid, Milano og Edinburgh.
(Børsen)

Skrevet af