Kommentar/Spidsen

Behov for

skandinaviske

ambitioner



I dag åbner ITB-messen i Berlin. Milliardomsætning og tusindvis af repræsentanter for pressen. Berlin er i nogle døgn centrum for rejsebranchens interesse. Take Off er der naturligvis. Sammen med ventet 150.000 andre besøgende og mere end femtusinde andre pressefolk. Omsætning på 2,5 mia. euro ventes! Det er prisen på en Storebæltsbro eller to.



Et gigantisk beløb, der understreger rejsebranchens samfundsmæssige betydning.



Vi har messer i Oslo, Bella Centret, i Herning og en række andre arrangementer landet over. På disse breddegrader har vi også en succesrig messe i Gøteborg.



Men Norden har slet ikke kunnet etablere noget, der bare kan måle sig med ITB i Berlin, der gennem de seneste 40 år har haft et vokseværk så stort, at Welt am Sontag på en hel magasinforside forleden overdrog den ”verdensmesterskabet i turisme”.



Med mulig samling på tropperne i Centraleuropa og ny vækstorienteret plan for den årlige messe i Wien, som vil blive omdannet for et samlende arrangement for Østrigs nabolande, kan Skandinavien nemt blive taberen i den udvikling.







Svaret på det er styrket samarbejde i Norden. Har København rammerne til at etablere en messe af globalt format, som kan måle sig med Berlin? Erhvervsmæssigt – også omkring turismen – er det gået markant frem for den danske hovedstad de seneste år. Men har København kræfter til at forfølge en strategi for, at København på rejse- og turistområdet kan gøre blandt andet Berlin rangen stridig. Lad os få de visionære politikere og erhvervsfolk på banen.


Skrevet af