Kommentaren

I Vestdanmark og på Bornholm eksisterer en ikke helt urimelig opfattelse af, at væksten og udviklingen i samfundet altid kommer f.eks. jyske og fynske metropoler til gode. Den følelse er stærkest i de egentlige udkantsområder med flere hundrede kilometer til sygehuse, hvor infra-strukturen er sværest, og hvor de lokale selv betaler for de kulturinstitutioner, som vi i København kan glæde os over som en naturlig ting i verden, og som er betalt af statskassen – altså skatteydere i hele landet.



Der er flere folketingsmedlemmer valgt vest for Storebælt end øst for.



Mange politikere er derfor tilbageholdende med at udfordre partifæller og medier fra Fyn og Jylland ved at give Københavnsområdet en positiv særbehandling.



Demokratiet er aldrig stærkere end rygraden hos de folkevalgte.



Det havde nær kostet Wonderful Copenhagen store statslige bevillinger. Kloge kræfter indså det formålsløse i at amputere Hovedstadsområdets turisterhverv.



Pengene blev skaffet og tak for det. I dag kan organisationen fremlægge en visionær og struktureret plan for opgaver, der skal gøre København til et virkeligt turistmekka. Et dejligt sted at tilbringe sin udvidede storbyweekend. Et praktisk sted at lægge sine kongresser og internationale møder. Et sted med spændende kultur, massevis af gode spisesteder og enkelte steder endda høj service.



Men den kloge vinkel på udspillet er, at det ikke kun er København, der skal nyde godt af indsatsen.



Tværtimod skal kongrestilbudene udstrækkes til de andre universitetsbyer (det må betyde Ålborg, Esbjerg, Århus, Kolding, Sønderborg, Odense og Roskilde). For det er klart, at en lægeforening i Italien ved selvfølgelig, hvad København er (også selv om nogen tror, det er hovedstaden i Sverige), men de ved næppe, hvad Kolding eller Esbjerg er.



Her er København den eneste anvendelige løftestang. For det er den danske hovedstad, der har en gennemslagskraft som brand.



Det skal man også forstå i Jylland. At uden en dynamisk metropol ved Øresund, svækkes markedsføringen af hele Danmark.



Ligesom man glædeligt har markeret fra WoCo`s side, at uden national opbakning til markedsføringen af landets eneste storby, er det op ad bakke for de gode kræfter.

Skrevet af