Kvinderne bruger flest penge i Københavns Lufthavn

Der kommer flere knopskydninger i Københavns Lufthavns transithal. Næste år udvides ”Nytorv” mellem Finger B og C med 2.200 ekstra kvadratmeter – en forøgelse på 25 %.

Det sker ved at bygge 15 meter ud i retning mod flyenes parkeringspladser.



”Det nye område af Nytorv får flere eksklusive forretninger, restauranter og barer. Området har i øjeblikket butikker som Burberry, Georg Jensen og Gucci – og kvindernes ”egen” bar, Asta Bar,” siger lufthavnens kommercielle direktør, Henrik Busch, til Take Off.

Inden for hans ansvarsområde omsættes årligt for tre milliarder kroner, med indtægter fra reklamer.



De kommende butikker og restauranter retter sig bl.a. mod det stigende antal kvindelige passagerer. For fire år siden udgjorde kvinderne cirka 33 % af passagererne, nu er tallet 47 %

”Og kvinderne står for 58 % af omsætningen i lufthavnens foreløbig 65 butikker, cafeer, restauranter osv. – et tal vi fordobler de kommende år,” siger Henrik Busch. Han forklarer det stigende antal kvindelige passagerer med flere kvinder som forretnings- og fritidsrejsende.

”Og så bærer samfundet også præg af skilsmisser. I dag tager to kvinder sammen på hyggetur – før rejste de med deres mænd,” siger han.



Lufthavnens undersøgelser af ønsker til nye butikker og koncepter viser behov for flere butikker med bl.a. damesko og dametøj samt med tøj og gaver til børn.



Også næste år vokser området ved Finger A’s vestlige del. Der kommer et 1.800 kvadratmeter stort børne- og familieområde – med elevator og spisested, hvilket der ikke er i dag.



Et eksempel på ekspansionen er A Hereford Beefstouw-restauranten på transithallens første etage. Restauranten er netop udvidet fra 100 til 150 stole – det nye område kan lukkes af til særarrangementer.



Lufthavnen indgik sidste sommer en syv-årig kontrakt med HMSHost, der har restauratører i lufthavne verden over. HMS skal i Københavns Lufthavn åbne tre restaurationer på ”landside,” altså inden sikkerhedskontrollen.

Host – det engelske ord for ”vært”, altså ikke noget med at hoste – har foreløbig kun kaffebaren i hjørnet af venteområdet ved tolden.

Men netop denne kaffebar får formentlig til sommer et nyt ”internationalt cafékoncept.” Lufthavnen må ikke afsløre varemærket, men et godt bud er Starbucks, som dermed for første gang åbner i Norden.

Ved årsskiftet havde verdens største kæde af cafeer over 12.000 Starbucks – alene i år åbner Starbucks 1.700 nye cafeer i USA – næsten fem nye hver dage…

Tak for kaffe!



HB

Skrevet af