Passagerfremgang i Maersk Air

Maersk Air har fået en markant bedre start på året end i 2004 ud fra passagertal at dømme. Der meldes om en salgsfremgang på 35-40 pct. et år efter selskabets strategiskift, som var fokuseret på at lokke de prisbevidste passagerer til. Det var Finn Øelund, der for godt et år siden tiltrådte som adm. direktør, der introducerede strategiplanen ”Fly as you like”, efter at selskabet de foregående tre år havde tabt over 1 mia. kr. Maersk Airs kampånd på lavprismarkedet har dog i det forløbne år fået passagertallet til at stige. I 2004 nåede det således op på 2,7 mio. passagerer, hvilket er en stigning på 34 pct.
At begå sig på lavprismarkedet kræver dog nedskæringer for at forsvare de lave billetpriser. Det er ifølge Finn Øelund ikke noget problem, idet Maersk Airs omkostninger ligger på niveau med andre lavprisflyselskabers. Finn Øelund har dog igennem 2004 været nødt til at justere på strategien, således at fire prisklasser nu er skåret ned til tre, mens man koncentrerer sig om én flytype i stedet for to.
(Børsen, 11/3)

Skrevet af