Flyene leveres fra 2009 til 2014 og er bl.a. udstyret med miljøvenlige winglets, de opadbøjede spidser for enden af vingerne, der sparer ca. 5 % på brændstofregningen.
Norwegian har option på et tilsvarende antal Boeing 737-800 til at afløse dets ældre Boeing 737-300’ere.
De nye 737-800 bruger ca. 1/3 mindre brændstof end 737-300 – og så har de flere flysæder, 189 mod 144 i.
Det norske lavprisselskab, der bl.a. flyver mellem Oslo og København, købte tidligere i år Finnairs lavprisselskab, FlyNordic.
Ordren fra Norwegian er ifølge Boeing flyfabrikkens hidtil største fra et nordisk flyselskab og den største ordre på 737’ere, Boeing har fået i år.
Med de nye fly styrker Norwegian sin konkurrence-position på det norske, nordiske og europæiske lavprismarked – de nye fly flyver også længere, siger Bjørn Kjos, adm. direktør i Norwegian.
Ifølge Boeing er Norwegian med købet af FlyNordic nu fjerdestørste europæiske lavprisselskab – en titel Sterling ellers gør krav på.
Norwegian, der lettede første gang for blot fem år siden, har i dag 22 Boeing 737-300, otte MD80s (FlyNordic) og har tidligere i år lavet aftale om at lease 11 andre Boeing 737-800 fra 2008 til 2010.
Norwegian har 122 ruter til 75 destinationer og i alt 1.250 medarbejdere.
Tagget med: Norwegian