Staten bør sælge sine lufthavnsaktier

Københavns Lufthavne og aktieanalytikere mener, at statens aktieandel af Københavns Lufthavne er blevet for stor. I 2004 blev ejerandelen øget til 37 pct., og dette tal stiger yderligere i år, hvis ikke staten lægger stilen om. Lufthavnen selv og analytikerne mener, at statens tilbagekøb skaber en omvendt privatisering.
Baggrunden for kritikken er, at lufthavnen planlægger yderligere tilbagekøb af egne aktier pga. lufthavnens finansielle styrke. Formålet er at sætte gang i handlen med lufthavnsaktierne og dermed få aktiekursen til at stige. Denne taktik bremses dog af staten, som ikke vil sælge ud af sin aktiepost i samme takt. Derfor øger staten sin ejerandel, hvilket gør aktierne mindre attraktive på fondsbørsen.
”Hvis ikke staten går med, rammer det handlen med lufthavnsaktien, og det skaber usikkerhed om, hvorvidt lufthavnen overhovedet kan holde sin plads i KFX-indekset,” udtaler aktieanalytiker
Stig Frederiksen fra HSH Gudme.
Finansministeriet afviser umiddelbart et salg af lufthavnsaktierne.
(Børsen, 18/1)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.