Branchen forstår ikke Rejse-Ankenævnet

Kære Rejse-Ankenævn,



Som rejsebureau, der arrangerer rejser til Sydøstasien, er det naturligvis rart, at Rejse-Ankenævnet i forbindelse med katastrofen i Sydøstasien hurtigt udstikker nogle vejledende retningslinier for, hvordan vi som rejsearrangør skal forholde os til afbestillinger i de berørte områder.

Det ville dog være overordentligt rart, hvis Ankenævnet i sådanne tilfælde ville udtrykke sig i klare vendinger, så vi som rejsearrangører havde mulighed for at forholde os til, hvad der egentlig er Rejse-Ankenævnets holdning.



Nedenstående formulering er efter min bedste opfattelse ren ”uld i mund”, som ville gøre selv Poul Nyrup grøn af misundelse.

Citat: ”Ankenævnet finder ud fra de nuværende tilgængelige kilder ikke fuldt ud tilstrækkeligt grundlag for at lade afbestillingsretten tillige omfatte rejser til de områder i det sydøstlige Asien i øvrigt, herunder Maldiverne, det sydøstlige Indien, Malaysia og Indonesien, som i et vist omfang har været ramt af jordskælvet og flodbølgen.

Ankenævnet finder dog i den forbindelse anledning til at gøre opmærksom på, at kunden eventuelt vil kunne påberåbe sig retten til at hæve en allerede indgået aftale om en rejse til sådanne katastroferamte områder, hvor forholdene i dag fremstår på en sådan måde, at der er en til vished grænsende sandsynlighed for, at en betydelig del af de aftalte ydelser ifølge aftalen ikke vil kunne leveres (rejsens formål er med andre ord væsentligt forfejlet). Hæveadgangen indebærer, at kunden skal have tilbagebetalt kontant samtlige beløb, der er betalt ifølge aftalen.”



Hvad er det egentlig Ankenævnet mener?



Det ville være ønskværdigt, hvis Ankenævnet i stedet forholdt sig konstruktivt til Udenrigsministeriets Rejsevejledninger og lagde disse til grund for sine vurderinger for, hvornår afbestillingsretten gælder.



Ankenævnet er vel næppe i stand til egenhændigt at vurdere forholdene i de pågældende lande og områder, men må læne sig op ad de myndigheder, hvis job det er at foretage disse vurderinger på de danske borgeres vegne.



Med venlig hilsen,



René Andersen

Direktør

Marco Polo

Skrevet af