Danskerne skal sælge Danmark



Hvad sælger Danmark? Den lille havfrue? Tivoli? Legoland?

”Forkert,” siger Dorte Kiilerich, der er administrerende direktør for VisitDenmark.

”Vi har spurgt 14.000 turister. De siger samstemmende: Danskerne.”



Turismen i Danmark stagnerer i øjeblikket med godt 44 mio. overnatninger – og den nye trend er, at danskerne er i overtal. Det skriver Berlingske Tidende.



”Vi skal blandt andet lære af Tivoli, der udvider sæsonen, og vi skal være bedre til at sælge danskerne og dansk levevis. Vi har lige lagt op til en ny fælles strategi for dansk turisme frem til 2015. Det vil bl.a. handle om at udstrække sæsonen, få fat i det lidt ældre og mere velhavende klientel – og frem for alt øge kendskabet til Danmark. Jeg har ikke nogen mening om, hvorvidt Muhammed-tegningerne har gavnet eller skadet Danmark, men det har da sat os på landkortet. Ud over nærmarkederne er det nok det største problem, vi har: Globalt set er vi ikke specielt kendte. Det skal der ændres på,” mener hun.



Turisterhvervet indbringer årligt godt 62 mia. kr. og beskæftiger næsten 96.000. Turismens eksportværdi er lidt over 26 mia. kr. Mere end 90 procent af turisterne kommer fra de nære markeder, Tyskland og Norden.




Skrevet af