De 25 største ændringer i rejsebranchen

Det er rejseeksperter på avisen USA Today som har opgjort, hvad de mener, er de største forandringer indenfor rejser det seneste kvarte århundrede.

Her et kig på nogle af de 25 ændringer:



Online booking – ændringen begyndte i midten af 1990’erne og har givet firmaer som Travelocity, Expedia, Orbitz, Priceline osv. I år forventes salg via internettet at udgøre halvdelen af alle rejse-bookinger.



Øget lufthavnssikkerhed – efter terrorangrebene på USA den 11. september 2001 kom der store ændringer i, hvor meget passagererne må medbringe i kabinen, ventetid foran sikkerhedskontrollen, hvor sko, jakker osv. skal af og toiletartikler være i en lille plasticpose.



Den billetløse rejse – begyndte i 1995, da amerikanske Southwest begyndte at sælge rejser uden papirbilletter.



Den rullende kabinekuffert – blev opfundet i 1987 af Robert Plath, en pilot fra Northwest Airlines, som hjemme i sin garage monterede hjul på en lille kuffert.



Rygning forbudt – Northwest blev i 1988 første store amerikanske flyselskab som forbød rygning indenfor Nordamerika. I 1995 blev Delta første flyselskab som forbød rygning på alle sine flyvninger.



”Butik-hoteller” – I 1983 åbnede Bill Kimpton sit andet hotel i San Francisco og skabte ”boutique-hoteller” med personlig service og individuelt indrettede værelser.



Navigationssystemer i biler begyndte at komme i 1990’erne med brug af satellit-signaler.



Check-in automater i lufthavne kom midt i 1990’erne.



Airbus’ A380 – med plads til typisk 555 passagerer overtager 380’eren titlen fra Boeing 747 som verdens største passagerfly.



Code-sharing – begyndte i midten af 1980’erne.



Individuel underholdning – i 1988 begyndte Northwest at teste indbyggede underholdningssystem med tv-skærme.



Yield management – introduceret i midten af 1980’erne af American Airlines og bruges i dag verden over af flyselskaber, hoteller, biludlejere osv. og giver mulighed for at regulere priser afhængig af efterspørgslen.



Ingen mad – America West var første selskab som i 2001 stoppede med at servere mad på økonomiklasse.



”Sovereign of the Seas” – med det første mega-skib i 1988 genopfandt Royal Caribbean krydstogtindustrien. Skibet havde plads til over 2.800 passagerer.



Lavprisselskaberne – begyndte at dukke op i starten af 1990’erne med en simpel prisstruktur, én klasse, begrænset service og brug af sekundære lufthavne.



Bonus på kreditkort – i 1987 skabte American Airlines og Citibank en mindre revolution i måden, der optjenes bonuspoint på, med reglen om at en brugt dollar på kreditkortet gav en bonus-mil.



Oceanliner – mange havde spået de store ocean liners epoke til at være forbi, da Cunard-rederiet i 2004 søsatte Queen Mary 2, verdens hidtil største oceanliner med plads til lige under 2.600 passagerer.



Den flyvende seng – i 1995 var Air France først med den 180 grader flade seng på sin Første Klasse på langruterne. Fire år senere var British Airways første selskab til at tilbyde det samme på sin business class.



Farvel til supersonisk – i 2003 fløj Concorden for sidste gang, efter tre årtiers tjeneste.

Skrevet af