DT i ny debatpolemik

”Hvorfor skal turisterne egentlig tage til Danmark?,” spurgte adm. direktør for Københavns Lufthavn, Niels Boserup, sidst i august i Erhvervsbladets minikronik.




Mens rejsebranchen stadig venter på navnet på Danmarks Turistråds nye adm. direktør, ruller den konstituerede direktør, Flemming Bruhn, atter vindebroen ned og rider ud med budskabet om Danmarks fortræffeligheder.



Flemming Bruhn skriver i en svarkronik i Erhvervsbladet, at Danmark med en målrettet handlingsplan og et turisterhverv til at bakke op, sagtens kan råbe masser af turister op og dermed skabe mere vækst og beskæftigelse i dansk turisme.



”Lufthavnsdirektøren – der hver dag selv gelejder tusindvis af turister ind i det, han kalder vores ”lilleputland” – mener at Danmark forveksles med Sverige og Norge, og at vi i bedste fald huskes for H.C. Andersen, kongehuset og vor baconeksport. Niels Boserup mener ikke, at vores slotte, herregårde og historiske klenodier er specielt unikt i forhold til andre europæiske lande. Han stiller spørgsmålstegn ved, hvad Danmark som turistland har at byde på – og hvad vi gør for at ”lokke” turisterne hertil. Det er et relevant spørgsmål,” skriver Flemming Bruhn og fortsætter:



“Boserup påpeger ganske rigtigt, er turismen med en årlig omsætning på over 50 mia. kr. en af vores vigtigste ”eksportvarer”. Danmarks Turistråd har de seneste tre år tegnet et mere tidssvarende og klarere billede af Danmark i udlandet.”



Lufthavnsdirektøren efterlyste også i sin kronik en egentlig turistminister. Dette ønske har DT også svar på. “Vi har faktisk har en minister for turisme, nemlig Økonomi- og Erhvervsminister Bendt Bendtsen, som har gjort en stor indsats for at sætte turismepolitikken på dagsordenen,” skriver Flemming Bruhn.

Skrevet af