Kommentaren

Berlingske Tidende har offentliggjort en undersøgelse om profilen på chartergæster. Ikke overraskende viser den, at hver tredje dansker har været på charterrejse inden for de seneste to år. Den statistik er vi mange, som tæller med i. Også selv om vores husstand måske ikke helt svarer til billedet af den typiske gæst på en charterrejse. For han er traditionalist, der stemmer på socialdemokraterne, Enhedslisten eller Dansk Folkeparti, bor i almennyttig bolig, ryger mere end gennemsnittet og henter den daglige åndelige information fra Ekstra Bladet og trafikaviserne. Og de daglige indkøb bliver gjort hos Netto eller Aldi.



Mange med en anden livsform – og måske også andre økonomiske muligheder – vælger tit den individuelle rejse. De har flere penge til ferieforbrug. De søger kulturelle, historiske, kulinariske eller naturmæssige oplevelser, der måske ikke nemt kan indfries ved de traditionelle chartermål som Grand Canaria eller Mallorca. Disse gæster behersker et eller flere fremmedsprog – ikke nødvendigvis til fuldkommenhed, men alligevel så de er trygge ved at færdes uden guide under fremmede himmelstrøg. De vil også tit hjemme have adgang til have og måske endda sommerhus. De studerer magasiner, besøger udstillinger og læser dagligt en eller flere af de store aviser. De har typisk en længere varende uddannelse osv osv osv.



De to meget forskellige grupper er to sider af samme familie Danmark. Selv om de måske alle interesserer sig for fodbold, er det andre tilskuere man møder til Frems hjemmekampe i Valby end i en af loungerne, når FCK spiller europæisk fodbold. Det ene sted står den på Helges pølser og fadøl. Det andet årgangsvin og hvide duge. Og selv om mange timer tilbringes foran TV, er der stor forskel på at se DR2 eller nogle af de udenlandske specialkanaler end TVDanmark og TV3.



Rejsebranchens store udfordring ligger i at undgå at tabe den traditionelle charterkunde, men alligevel omstille tilbudene til de mere individuelt orienterede danskere, der ikke elsker en lang kø kl. 5.00 om morgenen i terminal 2 i selskab med forståeligt trætte familier med ligeså forståeligt støjende børn.



Der bliver flere, som søger den individuelle ferie. Det er nemmere, fordi størstedelen af befolkningen er koblet på internet og ofte selv skruer deres ferie sammen og betaler via deres kreditkort. En tendens som vil styrkes. I mange år endnu vil der være plads til charterrejsen, som vi har kendt den siden Spies og Krogagers velmagtsdage. Og livet vil blive forlænget, fordi de mest fremsynede rejsefolk hele tiden produktudvikler: tregenerationers ferie, singleferie, rejser specielt skræddersyet enlige forsørgere osv. osv.



Branchen står ikke i stampe. Heller ikke i valg af rejsemål, selv om de traditionelle stadig fylder. Men det er klart, at en selskabsrejse er et godt og billigt og trygt alternativ, hvis man ønsker at se fremmede verdensdele.



I dag kan du som charterturist komme både på Vinrejse i Sydafrika, safari i Kenya eller komme på cruise i Caribien.



Taberne i kampen om de fremtidige kunder bliver dem, der ikke søger nye rejsemål, nye rejseformer og en tilpasset prissætning.



Vinderne bliver de bureauer, der forstår at holde fast i charterrejsens stampublikum, der vil blive stadig mindre, og alligevel tiltrække nye grupper, der svarer til forandringer i livssyn og økonomiske muligheder parret med den stadigt voksende individualitet.



Udskilningsløbet kommer for alvor i gang, når den økonomiske nedtur sætter ind – om et år, to eller tre – og hvor stigende renter i den vestlige verden kan vise sig at blive første skridt.



Den nye undersøgelse overrasker ikke. Branchen kender jo sine kunder. Men den er måske alligevel en god anledning til at kigge en ekstra gang på strategien i de enkelte bestyrelsesværelser.














Skrevet af