Kommentaren/Spidsen

Sveriges regering har gjort Københavns Lufthavn en stor tjeneste. De har gentaget den danske dumhed og indført en særlig miljøafgift for fly. Det har forståeligt nok fået irske Ryanair til at se sig om efter lufthavnssamarbejde uden for Sverige.



Forklaringen på Ryanairs aktuelle interesse for netop Danmark skyldes nok alene, at både et flertal i Folketinget og regeringen har tilkendegivet, at den danske passagerafgift skal væk.



Den danske rejsebranche får altså en fordel, fordi danske politikere efter hårdt pres øjensynligt nu omgør deres egen beslutning, der skadede den danske konkurrenceevne. Og svenskerne sætter tilsvarende til, fordi den svenske rigsdag og den svenske regering ikke lært af deres danske kollegers dumheder.



Et glimrende eksempel på at et initiativrigt erhvervsliv kan hæmmes eller fremmes alt efter udsynet hos de politikere, der sidder i cockpittet.



Nu ville det måske være naturligt, hvis de danske politikere omsider tog turisterhvervet og rejsebranchen alvorligt.



Anledningen til en konstruktiv indgang kan jo næsten ikke være bedre, når Folketinget til efteråret opfylder løftet om at fjerne passagerafgiften.



Det endda samtidig med at det danske samfunds økonomiske udvikling buldrer af sted med den laveste ledighed i 30 år og aldrig flere beskæftigede end nu.



Der er råderum til at tænke langsigtet – også selv om det skulle koste lidt på nationalregnskabets bundlinie i en overgangstid.



Men ansvaret hviler selvfølgelig ikke kun på politikernes skuldre. Det er også erhvervenes ansvar, at de præsenteres for samlede visioner og en ønskeseddel, der ikke kun handler om lidt tilskud her og der.



Lad os få gang i debatten om, hvad branchen skal forvente af de folkevalgte – og tilsvarende, hvad de folkevalgte skal forvente af os.

Skrevet af