Undersøgelse: Service vigtigere end lavpris


Det er analysvrksomheden Relation-Lab, som i telefoninterviews har forsøgt at kortlægge de flyrejsendes holdninger til, hvad luftfartsselskaberne bør prioritere højest i deres produktudvikling og markedsføring. Og undersøgelsens konklusioner er overraskende. Således viser det sig, at det store flertal af flyrejsende sætter service og sikkerhed ombord højt på listen over, hvordan de vurderer tilfredsheden med en flyrejse. ”Man må gøre en dyd ud af det man er god til, og rent faktisk udarbejde produktet ud fra kundebehovet” fastslår analysevirksomhedens direktør, Charlotte Wandorf.

Ifølge den nye undersøgelse er det begrebet ”Value for money”, som kunderne er mest fokuseret på, og hvis man derfor sælger et ”tomt” produkt, vil man i stigende grad mærke kundernes utilfredshed, uanset prisen, vurderer analysefirmaet. ”Det har været helt rigtigt af flyselskaberne at sætte priserne ned, for de nåede et unaturligt højt leje. Men service skal stadig være omdrejningspunktet, og man bliver nødt til at genindføre nogle af de ting, som man har prøvet før, så som mad ved gaten” konkluderer Charlotte Wandorf.

(Berlingske Business Travel d. 07.11.2005)

Skrevet af