Fredagsklummen – Feriekataloget i søgelyset

Af Ejvind Olesen



DEN TEKNOLOGISKE udvikling er løbet med stormskridt og har sat sit præg, også på rejsebranchen. De farvestrålende magasiner, som koster en bondegård at sende ud med postvæsenet, ligner til forveksling sig selv fra tresserne. Bortset fra, at man godt kan se, det er billigere at producere flere sider, end det var dengang.



Nu er rejsebranchen delt i spørgsmålet om katalogernes fortsatte beståen. Flere mener, de er fortid om bare to til tre år. Den opfattelse har bl. a. Jan Lockhart fra Kuoni/Apollo, mens både Start Tours Stig Elling og Peder Hornshøj fra Bravo Tours mener, det er at gå alt for vidt.



“Det er ikke kun til glæde for bogtrykkeren, at vi netop har sendt 150.000 vinterkataloger ud på 236 sider, ” siger Peder Hornshøj. “Alle vore kunder skal have et overskueligt materiale, hvor de også kan se afgange og priser. Vi er overbeviste om, at mange, der bestiller rejsen via internettet, er blevet inspireret af kataloget.”



DEN SIDSTE bemærkning rammer givet plet. Et er at bestille over nettet, noget ganske andet at blive inspireret. Hvis den del er ligegyldigt – og det er den naturligvis for dem, der hvert år i samme uge tager det samme sted hen, bor på det samme hotel og bestiller det samme værelse. Men, det er dog trods alt de færreste.



Hvis feriekatalogerne er overflødige, er det simpelthen fordi de lavet forkert. Fordi de ikke er ændret siden charterens glade barndom. Der er et hav af muligheder i stedet for opremsning og stribevis af hotelbilleder, som var det en søndagsavis med Home-annoncer.



Hvor i alverden ligner de ikke rejsemagasiner i ordens bedste betydning.? Med interviews af deltagere, med redaktionelle historier fra feriestedet. Med konkurrencer. Med oplevelsesberetninger. Med en form for anmeldelser i bedste avis- og magasinopskrift.



Hvis man også mener, at de er overflødige som appetitvækkere, ser det galt ud for mange i medieverdenen.



HVIS KATALOGERNE kunne gå ind i en foryngelsesproces, kan de leve mange år endnu. Hvis det eneste, der ændrer sig, er prisen og flyenes afgangstider, er jeg enig i, at deres tid rinder ud. Så er det spildt krudt på Balle Lars.



Hvad mener du efter den seneste debat. Er rejsekataloger overflødige om to til tre år ?



Svar i Quick poll

Skrevet af