Færre urolige flypassagerer

En målrettet indsats for at stoppe urolige flypassagerer ser ud til at være lykkedes for charterflyselskabet MyTravel Airways. Kun få dage før nytår kan selskabet melde om det laveste antal såkaldte “disruptive passengers” i de seneste fire år.
Tallene dækker over gæster, der efter dårlig eller truende opførsel er blevet nægtet rejse med MyTravel Airways, der hvert år transporterer ca. 2,5 million passagerer fra Sverige, Norge og Danmark.
I år har selskabet haft i alt syv urolige passagerer, mens der sidste år var 12 tilfælde, i 2002 13 tilfælde og i 2001 hele 28 tilfælde.
 Informationschef Torben Andersen, MyTravel Airways, betegner udviklingen som særdeles positiv.
– Vi kan takke vort kabinepersonale for det markante fald. De har været på kurser i håndtering af urolige gæster, så optræk til uro nu stoppes i den indledende fase, forklarer han.
Det er fortrinsvis på de “lange” flyvninger, at vi ser de urolige gæster. Det har været med til at begrænse antallet, at gæsterne kender konsekvensen af et “rødt kort”. – Fem af årets syv urolige gæster blev nægtet hjemrejse og måtte for egen regning finde alternativ transport fra rejsemål som
Thailand og Gambia, siger Torben Andersen.

Skrevet af