Underskrift af EU-traktat koster tonsvis af CO2

Netop som Europas ledere med en ny traktat i hånden gør klar til kamp mod klimaforandringer, bliver de selv tvunget ud i en gang gedigen forurening.

Det portugisiske formandskab insisterer på, at den formelle undertegnelse af den nye reformtraktat absolut skal foregå i Lissabon den 13. december. Samme dag skal alle stats- og regeringslederne imidlertid til topmøde i Bruxelles, der ligger over 1.700 km nordøst for Portugals hovedstad.

”Der er slet ikke noget at diskutere. Det er Lissabon-traktaten. Den blev forhandlet på plads i Lissabon i oktober, og derfor skal den også underskrives i Lissabon,” siger Manuel Carvalho, talsmand for det portugisiske formandskab.

Hvis Portugal bliver ved med at stå fast, vil 26 landes ledere være nødt til at flyve til Lissabon for at underskrive traktaten 13. december klokken 11.00. Efter en kort ceremoni må de så sætte sig ind i hvert deres fly for at tage turen til Bruxelles, hvor topmødet begynder om aftenen.
Toplederne skal dermed ud på sammenlagt over 75.000 km ekstra flyvetid. Ifølge Danmarks Tekniske Universitet (DTU) svarer det til en udledning på mindst 250 ton CO2.

Både miljøorganisationer og politikere finder sagen særdeles uheldig.
”Det er ikke mængden, det kommer an på, det er signalværdien. EU skal undgå den slags luksus CO2-udslip, hvis man vil være frontløber i klimakampen,” siger Tarjei Haaland, energi- og klimamedarbejder hos Greenpeace.

(Politiken, d. 6. november, 2007)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.