Forbrugerrådet kritiserer billige flyrejser

En rapport fra miljøbevægelsen NOAH viser, at en flypassager skaber 14 gange større drivhuseffekt end en togpassager. Hvis en familie på tre personer eksempelvis vælger at tage toget til Madrid og retur i stedet for at flyve, sparer de klimaet for en belastning, der svarer til den årlige belastning fra en gennemsnitlig personbil.



Og da danskerne flyver dobbelt så meget i dag som for 15 år siden, er det ifølge Forbrugerrådet og flere miljøforkæmpere uholdbart, at flyselskaberne er fritaget for at betale afgifter af brændstof.



»Fly har en helt urimelig konkurrencefordel på markedet. Det er klart, at var brændstoffet dyrere, ville de brændstoføkonomiske flytyper vinde frem. Og hvis der samtidig kom større interesse i at rejse med tog, så ville der være flere penge til at bygge højhastighedslinjer for, så man måske holdt op med at flyve til de europæiske storbyer«, siger Rasmus Kjeldahl til Politiken.



Rasmus Kjeldah mener dog ikke, at forbrugerne skal holde sig fra de attraktive billetter. Det er politikernes ansvar at sørge for, at prisen på en flybillet modsvarer miljøomkostningerne. NOAH og Det Økologiske Råd mener derimod, at forbrugerne i højere grad selv skal tage ansvar og tage toget, når de rejser i Europa.



Miljøminister Connie Hedegaard (K) er enig i, at flytrafikkens udledning af CO2 skal ned. Hun sætter sin lid til, at EU-kommissionen snart kommer med et forslag, som vil begrænse luftfartens udledninger ved hjælp af kvoter.



»Grundlæggende er det min holdning, at man selvfølgelig skal betale for den forurening, man forårsager«, svarer hun i en e-mail til Politiken.


Skrevet af