Kun to flyselskaber med overskud

Endnu har ikke alle USA’s største flyselskaber offentliggjort deres regnskaber for årets første kvartal. Men analytikere forventer, at de øvrige største amerikanske flyselskaber vil præsentere underskud.



En del af forklaringen på over- og underskud hænger sammen med de priser, flyselskaberne har sikret deres flybrændstof til; begrebet kaldes ”hedging.”



Samtidig er priserne på flybilletter fortsat med at falde – ført an af bl.a. Delta Air Lines. Men fortsætter olieprisen med at stige, kan det give Delta problemer fordi det har låst sine priser fast på meget få faste priser, skriver nyhedsbureauet Associated Press.



Hos verdens næststørste flyselskab, United Airlines, fortsætter den store omstrukturering gennem forhandlinger med fagforeningerne. Går disse som ventet, kommer United til efteråret ud af sin konkursbeskyttelse siden december 2002, siger dets koncernchef, Glenn Tilton.



Tilton siger også, at USA i dag har fem/seks store netværks-flyselskaber – American, United, Delta, Northwest, Continental og US Airways – “og det er for mange, som gør det samme. Måske to for meget.”

Tilton siger ikke, hvilke af de store flyselskaber, han forudser i mulige sammenlægninger.



United og US Airways er sammen i Star Alliancen; Delta, Northwest og Continental flyver i Skyteam, mens American er i Oneworld.

Skrevet af