Fredagsklummen – Efterregning for høje oliepriser

Af Ejvind Olesen



DE VAR BARE så enige ved årets udgang. Forbrugerrådet, Jan Lockhart fra Apollo og vistnok også Stig Elling fra Star Tour. Om at fordømme, at Tyrkiet Eksperten opkræver oliepristillæg, også for rejser som for længst er betalt.



“Det kunne vi aldrig tænke os at gøre.” Eller Benedikte Federspiel, Forbrugerrådet: “Det er ikke ulovligt, men det er udtryk for utrolig dårlig forretningsmoral.”



Er det nu også det ? I givet fald gav pastor Eilif Krogager, Tjæreborg Rejser også anledning til samme negative bedømmelse i 1970’erne under første og anden oliekrise. Og med ham så mange andre. Falke Rejser for eksempel.



DE KUNNE simpelthen ikke magte selv at bære tabet på de eksplosivt stigende udgifter til flybrændstof, og de opkrævede sågar beløbet inden afrejsen ude i lufthavnene i Kastrup og Billund.



Simon Spies kunne godt klare det og mest for at drille lod han være med at efteropkræve, selv om det kostede ham store beløb. “Jeg vil gerne vise, hvem der har magt over det,” gnækkede han.



NU SKAL DET vise sig, hvem der har magt over det. I øjeblikket sælger de store bureauer rejser til næste vinter. Til Thailand, nævnt som et eksempel. På rekordtid er olieprisen fordoblet til næste 100 dollar pr. tønde, hvad nu hvis det fortsætter ? Er de så også parate til selv at bære tabet, eller skal de snart til at belaste kunderne.



“Jeg er sikker på, at vi kun er den første charterarrangør, der må opkræve dette tillæg. Ingen flyselskaber kan desværre holde til de kraftige stigninger i brændstofudgifter uden, at brugerne i sidste ende må betale,” sagde Deniz Jensen i december fra Tyrkiet Eksperten.



Jan Lockhart afviste pure, også for andre seriøse rejsearrangører.



Reglerne er sådan, at så længe en ekstraregning ikke overstiger 10 procent af rejsens pris, er en velbegrundet prisstigning tilladt.



Hvad mener du: Er det umoralsk at sende en efterregning på rejsen på grund af stigende brændstofudgifter ? Stem i quick poll.

Skrevet af