Stort millionunderskud i Sterling

Det er dyrt at drive lavprisselskab; Sterling regnskab for 2004 kom i går og viste en omsætning på 1,6 milliarder kroner, en passagerfremgang på 36% til 1,8 mio. – og et underskud på 119,3 mio. kroner. Af samme årsag fik Sterling før jul et trecifret millionbidrag fra sin norske ejer, rederiet Fred. Olsen.



”Det gør de kun, fordi de mener, at Sterling træffer de rigtige beslutninger og er i en positiv udvikling,” siger am. direktør Harald Andresen. Han forklarer bl.a. Sterlings underskud sådan:



”Konkurrencen er benhård og stor overkapacitet presser priserne i bund. Vi har haft ekstraomkostninger på ca. 80 millioner kr. til dyrere flybrændstof.”



Han har ikke stor tiltro til en rentabel udvikling. ”Der er for mange operatører, det er for let at åbne nye lavprisselskaber og det vil fortsat give overkapacitet og presse priserne i bund. De vigtigste tiltag for 2005 bliver at sænke omkostningerne yderligere og få en bedre udnyttelse af flyflåden. Og så vil vi naturligvis kæmpe videre for at få afskaffet de urimelige afgifter, bl.a. Københavns Lufthavn pålægger flyselskaberne.”



I november indgik Sterling et rute- og codeshare-samarbejde med det norske lavprisselskab Norwegian.



Sterlings flyflåde med ti Boeing 737-800 med en snitsalder på 3,5 år er to fly mere end i 2003. Ruteflyvning udgør 2/3 af firmaets omsætning, resten er charter.

Skrevet af