Lufthansa tjener penge i en krisetid

På Lufthansas generalforsamling forleden lovede koncernchef Wolfgang Mayrhuber (foto), at selskabets overskud også i 2009 vil være ”klart positiv” – men ikke i nærheden af overskuddet i sidste regnskabsår på 600 mio. euro.



Mayrhuber tilføjede, at Lufthansa har en stærk forretningsmodel og klarer sig bedre end mange konkurrenter.



“Et selskabs kvalitet kan bestemmes ved, om det må korrigere sin strategiske kurs i en krisetid. Dette er ikke tilfældet for Lufthansa, tværtimod,” sagde han ifølge ATWonlie.com



Han sagde også, at Lufthansas strategi med opkøb og udbygning af internationale alliancer er sundt. “Lufthansa bør fortsætte med at udbygge sin luftfartsgruppe og styrke sine alliancer og partnerskaber,” sagde han.



Lufthansa ejer bl.a. Swiss, Austrian og Brussels Airlines.



Chefen for Lufthansas salg, Thierry Antinori, sagde ved pressebriefing i sidste uge, at selskabet kæmper videre for at tiltrække flere fuldt betalende passagerer, trods den nuværende nedgang i forretningsrejser.



“Vort mål er en større bid af kagen – og meget større kager når forretningsrejser igen bliver et stort marked,” sagde han. Lufthansa investerer de næste fire år bl.a. 150 mio. euro i sine lounger til fuldt betalende.



Lufthansa åbnede tidligere i år sit datterselskab,



Lufthansa Italia i Milano. I første omgang flyver selskabet indenrigs i Italien samt til en række europæiske byer, dog endnu ikke Skandinavien.



Men, skriver ATW, Lufthansa har plan om at stationere to Airbus 340-300 i Milano til oversøiske langruter.

Skrevet af