Kommentaren

Rederier og vognmandsbranche er i denne weekend blevet genstand for konflikt, der også har berørt passagertransport indirekte.

Lastbilchaufførerne er utilfredse med deres arbejdsvilkår og EU-regler og vel også nogle konkurrenter fra andre lande, der ser mere stort på forskellige bestemmelser.



Chaufførernes synspunkter er sikkert legitimt. Så langt rækker mit faglige kendskab ikke, men det er i hvert fald legalt for en lønmodtager at have en mening om de vilkår, der gælder for løn og ansættelsesbetingelser.

Men det er ikke legalt at genere den færgetrafik, hvis ejere og kunder er uden skyld i miseren. Og det er heller ikke legalt at gribe til selvtægt og blokade.



For nylig har man oplevet en tilsvarende sag, hvor 3F har ført sig frem ved Nørrebro Bryghus, fordi ejerne ikke ville spille efter fagbevægelsens pibe. Og i frisk erindring står selvfølgelig piloters og kabinepersonales konflikter.

Rejsegener og aflysninger for tusindvis af passagerer har været det tilbagevendende resultat.



I weekenden var det rederierne, der måtte lide. Ganske vist fik skibene lov at sejle og private passagerer kom af sted – og endda nogenlunde til tiden.

Men det påvirker rejseoplevelsen for gæsterne og i hvert fald rederiernes bundlinie, at kunderne snydes. Og det er uacceptabelt i et demokratisk samfund. Enhver skal være velkommen til at demonstrere og tilkendegive sine holdninger. Happenings er også gode. Men hindre andre i at udføre deres erhverv er helt og aldeles uacceptabelt.



Justitsministeren opfordrede de aktionerende til at indstille blokaderne. Men i virkeligheden er den reaktion alt for mild. Det handler om at fordømme den slags metoder. Uanset om det er piloters lønforhold, vognmandsbranchens arbejdsvilkår eller Ungdomshuset i København kampen gælder.



Magtanvendelse er uacceptabelt.



Det bør vi alle være enige om.

Skrevet af