Debat: 80 % garanti er ingen garanti

Af salgsdirektør Deniz Jensen, Tyrkiet Eksperten/Scanway



Omkring nytår garanterede Jan Lockhart, direktør fra Apollo, at ingen seriøse rejsearrangører i den danske charterbranche vil opkræve ekstra olietillæg pga. stigende oliepriser. Nu trækker Star Tours salgsdirektør Stig Elling i land.



I dagene omkring nytårsaften stormede medieorkanen ind over Scanway/Tyrkiet Eksperten, idet det blev kendt, at vi opkræver olietillæg fra et antal af vores gæster, som har købt rejser til oversøiske destinationer.



I denne forbindelse var Jan Lockhart, direktør for Apollo, hurtigt ude i pressen og fordømme denne praksis på vegne af hele rejsebranchen, samt lade skinne igennem at ingen seriøse rejsearrangører ville følge trop.



I dag (mandag) kan man læse på Takeoff.dk, at Stig Elling kun vil udstede en garanti på 80 % chance for, at Star Tours priser holder og de ikke vil opkræve ekstraordinært olietillæg på købte rejser.



Så er det vi stiller os selv følgende spørgsmål: En garanti på 80 % er ikke en garanti. Jeg vil gerne give en garanti på 90 % sikkerhed, at det ikke kommer til at ske igen. En lige så tom garanti som Stig Ellings. Jeg kunne godt tænke mig en større realisme i branchen, i stedet for at starte en mudderkastning mellem selskaberne.



Vores avance på oversøiske rejser er med største sandsynlighed væsentligt lavere end vores konkurrenters, og vi er derfor følsomme overfor evt. prisstigninger på bl.a. brændstof. Når vi sælger en uges rejse til Thailand eller Goa til kr. 3.999,- inkl. hotel og morgenmad, er det desværre ikke muligt at vi selv kan dække de kraftige stigninger i brændstofpriserne. Vores mål har altid været, at alle skal have råd til at rejse, og selv med olietillægget er vores priser til Thailand og Goa stadig væsentligt lavere end vores konkurrenters.



Jeg forudser, at forbrugerne må vende sig til, at brændstofprisen er en variabel parameter i rejsens pris fremover. Det er derfor loven er uformet som den er på området – for at beskytte forbrugeren og branchen.

Skrevet af