Flere køber rejser om aftenen

”Vi har haft en stigning på 20%, fordi vi sidste år kunne registrere, at omkring 20% af de bookede netrejser blev booket om aftenen, mens procentsatsen i år er vokset til cirka 40%. De nye tal er hentet over den seneste måned og målt i tidsrummet 18:00-24:00 hver eneste dag. Det ser således ud som om, at netkøbemønstret rykker sig i tid”, konstaterer adm. direktør Jan Lockhart.

Apollo har omkring 150.000 rejsende om året, hvoraf 55% køber rejsen over nettet. Danskerne har de seneste fem år taget internettet til sig som en af de mest anvendte købekanaler til rejser. På salget af Apollos sommerrejser viser tendensen snarere 60%. Og flere og flere køber altså om aftenen. 

”Hvis man skal give et bud på baggrunden for den øgede aftenaktivitet på nettet, kan det hænge sammen med, at danskerne – dengang kataloget var den primære inspirationskanal til rejser – bladrede i kataloget om aftenen og dagen efter bestilte rejsen elektronisk fra arbejdet. Meget har ændret sig, for nu sidder familien sammen i sofaen, den bærbare er på plads i skødet og trådløst koblet op på familiens TV. Man lader sig inspirere og køber med det samme. Dét at checke rejser er også blevet andet og mere end et spørgsmål om find, køb og betal. Rejsesites forbedres konstant, og det gør, at flere og flere får lyst til at bruge mere tid på at surfe, lade sig inspirere og drømme sig til varmere himmelstrøg, og det gøres nemt fra sofaen”, forklarer Jan Lockhart.

Den forøgede aftenaktivitet er sket i en periode, hvor Apollo har tilbudt en række web-rabatter. 

”Vores mål er at fastholde positionen som den rejsearrangør i Danmark, der har det højeste antal web-bookinger. Vi når de 60% på det totale salg af sommerrejser, er jeg sikker på. På visse dage i den seneste tid har vi rent faktisk  haft en web-booking andel på 80%. Med den nuværende udvikling når vi tæt på vores målsætning om 80% web-bookinger ved udgangen af 2008”, slutter Jan Lockhart.

Skrevet af