Egmont køber Vagabond i Sverige

Mediekoncernen Egmont har købt den svenske magasin- og bogudgiver Vagabond Media AB for en uoplyst pris. Dermed ejer Egmont Vagabond både i Sverige og Norge. Købet er sket for at styrke Egmonts ekspansion i Norden med formidling af rejseoplevelser. Den nuværende chefredaktør for Vagabond i Sverige Christian Nyreröd fortsætter som chef, foreløbig på en treårig kontrakt. Vagabond er Sveriges næststørste rejseblad med et solgt oplag på 34.400 og 158.000 læsere.  I Norge er Vagabond nummer et med et oplag på 22.000 og 120.000 læsere.

I Danmark udgives Vagabond af andre udgivere end Egmont. Vagabond i Sverige var ejet af flere medarbejdere, har en omsætning på 20 mio. SEK og i 2004 et overskud på 1,2 mio. SEK.

Udover magasinet Vagabond står Vagabond Media AB bl.a. bag rejseguider, en svensk internetportal og boghandel samt salg af rejseartikler. ”Vi vil ekspandere efter Egmonts køb, ” siger Christian Nyreröd, chefredaktør og direktør, Vagabond, Sverige. “I første omgang vil vi lave rejseportal mv. i Norge, på samme måde som vi har gjort i Sverige. Vi vil udvide med navnet Vagabond, som vi ser et stort potentiale i. Vi har også planer for Danmark, selv om andre lande i første omgang kan være mere interessante”.

Han fortsætter: ”Vi ejer ikke navnet Vagabond i Danmark. Det vil være en fordel. Men vi kan fint udgive et rejsemagasin under et andet navn. Det vigtigste er det redaktionelle stof, gode fotos og at vi har journalisterne, som kan skrive bladet,” siger Christian Nyreröd. I Sverige udgives fem rejsemagasiner, i Norge tre og i Danmark tre-fire. 

Rygterne har gået længe om, at Bonnier er på vej i Danmark med et nyt rejsemagasin. Bonnier har i Sverige det sørste rejsemagasin “Allt om Resor” med 202.000 læsere. ”I Sverige og Norge er rejsestoffet i aviserne faldet.  I Danmark er det steget. Så det er sværere at få økonomi i rejsemagasiner til forbrugerne i Danmark” vurderer Vagabond’s svenske chefredaktør.

Skrevet af