Veloplagt Sterling-ørn mødte rejsebranchen

Hvad Almar Örn Hilmarsson og det islandske investeringsselskab Fons Eignarhaldsfelag har gjort med og for dansk luftfart i år har vakt forbavselse. Først overtog Fons selve Sterling, så Maersk Air og nu peger meget på, at Fons indrulleres i Icelandairs moderselskab.



Det afviste Almar Örn Hilmarsson da heller ikke, da hans i går var gæst hos De danske Rejseskribenter. Over 60 topchefer fra rejsebranchen lyttede til den afslappet klædte islandske ørn, som blev udspurgt af Stand Bys redaktør, Christian Peschardt, og Take Offs ditto, Ejvind Olesen.



”I dag ejes Sterling af de to investorer i Fons; jeg har arbejdet med dem i 21 år – jeg er endda i familie med den ene,” sagde juristen Almar Örn Hilmarsson. Han kom til Sterling fra jobbet som adm. direktør i lavprisselskabet Iceland Express, der også ejes af Fons.



Om de igangværende forhandlinger mellem Icelandairs moderselskab og Sterlings ejere sagde han, at det var et spørgsmål om pris og beskyttelse af personalet. Pilene peger ikke på, at Sterling skal opsluges af Icelandair, men være et af de mange datterselskaber, hvis altså…



”Det ville være gavnligt for Sterling at blive medlem af Icelandair-familien – hvis det ikke bliver til noget er Sterling stadig et interessant firma,” sagde Almar Örn Hilmarsson.



Han blev bedt om at redegøre for, hvordan et land med under 300.000 indbyggere kan blive så formuende, at islandske investorer kan købe Sterling, foreløbig op mod 15% af Easyjet, omkring 10% af Finnair, de danske stormagasiner Illum og Magasin osv. osv.



”Der er kommet et erhvervsvenligt klima efter de tre statsejede banker blev privatiseret. Der er intet hokuspokus og ingen russiske mafiapenge, som bliver hvidvaskede via Island,” forsikrede Almar Örn Hilmarsson.



”INGEN TVUNGET TIL AT ARBEJDE FOR STERLING”

Om de meget omtalte forskelle på firma-kulturer mellem Maersk Air og Sterling sagde han:



”Jeg er ved at være træt af den kultursnak. Vi ansatte arbejder for ejerne. Dette drejer sig om at få fly fra A til B, det kræver ikke en stor firmakultur. Maersk Airs stjerne og ejere er væk – og er man utilfreds, er ingen tvunget til at arbejde for Sterling. Jeg vil da hellere gå glad på gaden end på et arbejde, jeg ikke kan lide.”



”Men jeg forstår det da godt, vi er mennesker, vi kan ikke lide forandringer. Men Sterling redder altså jobs ved denne sammenlægning. Når folk ser det, vil de smile igen,” tilføjede han.



Han blev også spurgt om Billund. Men sagde kun at Sterling gerne vil have flere ruter ud af Billund – ikke hvad der eventuelt skal ske med det tidligere Maersk Airs mange ruter fra lufthavnen.



Til sidst luftede Almar Örn Hilmarsson også nogle tanker for Sterlings ekspansion – f.eks. en base i Nice for at betjene Østeuropa…



HB

Skrevet af