Piloterne får hård kritik ved flyulykke

Ved en høring i National Transportation Safety Board i USA i går om flyulykken i februar med en New Generation Q 400 fly fra Colgan Air under indflyvning til Buffalo i Canada, hvor flyet styrtede til jorden og samtlige 50 om bord omkom, var det piloterne, der var under anklage.



Det har været fremme, at Q 400 flyet ikke kunne klare en overisning i et vanskeligt område, hvilket Bombardier af gode grunde har afvist.



Det fremgik af høringen, at båndoptageren i cockpittet beviser, at kaptajn og piloter i op til tre minutter før havariet, har ført en indgående samtale om konsekvenserne af en overisning.



Det er forbudt. De må i en sådan situation under 10.000 fod kun tale om den øjeblikkelig faretruende situation og hvad, der skal ske nu og her.



Både kaptajn Marvin Renslow og hans 24-årige pilot Rebecca Shaw omkom sammen med passagerer og kabinepersonale. Det blev oplyst, at de begge var veltrænede i at lande i vanskeligt vintervejr med sne og is.



En teknisk repræsentant for Bombardier oplyste, “at de havde ca. 27 sekunder til at træffe den rigtige disposition. De valgte forkert. De skulle lynhurtigt have øget farten i stedet for at diskutere.”



Ved høringen blev også stillet spørgsmål ved om piloterne var tilstrækkeligt udhvilede, inden de begyndte turen. Den ene kom fra Seattle, den anden fra Memphis, og de havde kun et par timers søvn bag sig.

Skrevet af